کتاب عکس «زنان هند» رونمایی شد/آمیختن رنج و فقر با رنگ و امید

رونمایی کتاب «زنان هند» در شیراز


شیراز- کتاب مجموعه عکس «زنان هند» با حضور هنرمند عکاس و علاقه مندان هنر در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار مهر، پنجشنبه شب سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در حالی میزبان آیین رونمایی کتاب «زنان هند» شد که جامعه عکاسی شیراز اثری ارزشمند را به تماشا نشست.

  

در ابتدای این آیین که توسط انجمن فیلم، عکس و پویانمایی فارس با همکاری نگارخانه تار و پود برگزار شد، امین دانشور، عکاس و مسئول نگارخانه یادشده به آشنایی خود با غلامحسین بهادر، خالق کتاب «زنان هند» اشاره کرد و گفت: حدود سال ۱۳۶۰ ارتباط من با این فعال عکاسی شیراز آغاز شد، زمانی که شاید در آن برهه و حتی بعد از آن لابراتوار این عکاس شیرازی محلی برای چاپ عکس های هنرمندان بود.




وی با بیان اینکه عکاسان در شیراز با اطمینان مراحل ظهور و چاپ آثار خود را به غلامحسین بهادر می سپردند، عنوان کرد: او در مراحل چاپ عکس با تخصص به فعالیت می پرداخت و به روز بود؛ این در حالیست که بهادر در زمینه تئاتر هم تجربیاتی داشت.


دانشور در ادامه بیان کرد: در مسیر فعالیت های این هنرمند عکاس شاهد آثاری حاصل سفرهایش بودم که جنس آثار او متفاوت از دیگران و با عکس های توریستی متمایز بود.


این مدرس عکاسی با بیان اینکه آثار غلامحسین بهادر عکسهای  موید «من در آن» می گیرد است، ادامه داد: در مجموعه عکس «زنان هند» نیز این کاملا مشهود می باشد؛ وقتی که کتاب مراحل پایانی را طی می کرد و به چاپ می رسید برخلاف دیگر آثار مشابه نوع نگاه کاوشگر، هدفمند و تیزبینانه عکاس نمود یافته است.


دانشور پیرامون کتاب «زنان هند» یادآور شد: این اثر عکاسانه دارای صفحه آرایی و گرافیک مناسبی است چراکه می شود روی تک تک عناصر کتاب یادشده سخن گفت.


به گفته مسئول نگارخانه تار و پود، تایپوگرافی و نشانه نوشته این کتاب زیبا و مرتبط با موضوع آن انتخاب شده است.


وی در پایان تصریح کرد: این مجموعه عکس اولین تجربه غلامحسین بهادر در زمینه کتاب است که مطمئنا پایان این حرکت نیست.


همچنین فروغ عدالت پور، دبیر انجمن فیلم،عکس و پویانمایی استان فارس با تاکید بر اینکه حمایت از کتاب عکس «زنان هند» موجب دلگرمی هنرمند آن است، گفت: بهادر با این کتاب سفری عکاسانه را به مخاطب عرضه می کند.




وی با یادآوری اینکه عکس های بهادر یادآور زنانی است که رنج و فقر را با رنگ و امید آمیخته اند افزود: کتاب در ثبت مجموعه عکس عنصری فراموش نشدنی است که با تلاش هنرمند به نتیجه رسیده است.


در ادامه فضل الله هوشداران، نویسنده، کتاب «زنان هند» را بخشی از خاطراتی دانست که او با خالق اثر داشته است.


وی با بیان اینکه افزون بر همسفری در هند برای دومین بار این همسفری حین چاپ کتاب برای او فراهم شده، افزود: بهادر در عکاسی از زنان هند به کشف و شهود پرداخته و دوربین او آزمایشگاهی می باشد که درحال کشف است.


هوشداران در ادامه عنوان کرد: عکاس در این کتاب در عمق و ژرفای آنچه مسافران هند می بینند رفته و شبیه آنچه در این کشور پهناور قرار دارد را به هنرمندی به ثبت رسانده است.


وی هندوستان را کشور مدارا عنوان کرد و افزود: دیدن مدارای بسیار در این سرزمین شگفت انگیز یک خارق عادت است؛ هند جهان مدارا می باشد، مدارای انسان با انسان، انسان با طبیعت، انسان با حیوانات و مدارای حیوان با حیوان است.


هوشداران وضعیت زنان در هندوستان را برشمرد و گفت: در این کشور، زنان همه کاره خانه هستند و این توسط عکاس به روشنی تصویر شده است در حالیکه زنان به عنوان متعلقه یا دارای همسر هستند، اما شخصیتی مستقل ندارند.


وی در عین حال رنگ لباس و ساری زنان هند را در این کتاب حاصل زیبایی شناسی و زیبایی پسندی دانست عکاس دانست و گفت: هرکه می خواهد لحظاتی سرشار از شادی و نشاط و در عین حال آموزش کنار آمدن با زندگی را تجربه کند باید یک جلد از کتاب «زنان هند» را در خانه داشته باشد.




سخنان غلامحسین بهادر پیش در آمدی بر جشن امضای کتاب عکس «زنان هند» بود که به گفته عکاس امیدوار است با دیدن آن در ذهن مخاطب پرسش ایجاد کند.


وی با ارایه مختصری از جغرافیای انسانی و جامعه هند و نقش زنان در این سرزمین شگفت انگیز اشتراکات ایران با هند را در زبان فارسی عنوان کرد که ۷۰۰ سال زبان رسمی این کشور به شمار می رفته است.


بهادر، کنتراست، گوناگونی و تضادهای عمیق هند را برای عکاسی عنصری مهم ارزیابی کرد و گفت: هندوستان کعبه آمال عکاسان به شمار می رود و سوژه های بسیاری در زمینه های مختلف دارد.


این عکاس پیرامون انتخاب سوژه زنان هند را بر اساس پیشینه ای که از این بخش جامعه هندوستان سراغ داشته عنوان کرد و افزود: آمار و ارقام در مورد زنان هند حیرت انگیز است؛ نیم میلیون سقط جنین در سال تنها برای اینکه فرزند دختری زاده نشود تا هر ۲ ساعت قتل و خودکشی به خاطر سنت جهیزیه آمار بسیاری از این دست است که قابلیت تصویر شدن دارند. این در حالیست که زنان هند با این وجود ۱۱درصد طلای جهان را در اختیار دارند، آماری که در مقایسه با کشورهای ثروتمند قابل توجه است.




بهادر درعین حال زنان هند را چرخ زیرین آسیاب خانه در این کشور دانست که همه جا در تلاش و پویا هستند و در فقر، سرشار از رنگ، زیبایی و زندگی است.


عکاس مجموعه «زنان هند» که توسط موسسه چاپ و نشر نظر همزمان با سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به بازار نشر ارایه شد تصریح کرد: عکاسی امروز در کنار نوشتن و زبان به یک وسیله سهل و آسان و ارزان تبدیل شده است.


غلامحسین(شهرام)بهادر، متولد ۱۳۳۷ شیراز، بیش از ۴۰ سال کار حرفه ای عکاسی انجام داده و در زمینه چاپ عکس رنگی از قدیمی ترین های شیراز به شمار می رود.


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب مجموعه عکس «زنان هند» در ۱۴۴ صفحه مصور با ۱۰۰۰ شمارگان و قیمت ۶۸هزار تومان در بازار نشر قرار گرفت.

mehrnews.com/news/4293215

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.