مروری بر فعالیت‌های دانشگاهیان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

مروری بر فعالیت‌های دانشگاهیان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم


مسئولان و دست اندرکاران نمایشگاه استانداردهای حداقلی را برای حضور دانشگاه‌های کشور در نمایشگاه قرآن لحاظ کنند تا آنهایی که چیزی برای عرضه ندارند، اجازه حضور نداشته باشند.

  

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خردادماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) میزبان حضور علاقه‌مندان بود. بخش دانشگاهی نمایشگاه هر ساله با حضور دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط با دانشگاه از جمله دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت فعال است. البته امسال همانند دیگر دوره‌های برپایی نمایشگاه مشکل جانمایی و اسکان نامطلوب این بخش باعث شده که بخش دانشگاهی در انتهایی‌ترین قسمت نمایشگاه استقرار یابد و بازدیدکننده زیادی نداشته باشد و این جانمایی دور از دسترس عملاً بر فرو رفتن این بخش در لاک خود می‌افزاید.


ایده دانشگاه علامه برای رهایی از رخوت بخش دانشگاهی


برخی غرفه‌های دانشگاهی برای جذب مخاطب خود تمهیداتی اندیشیده‌اند و انصافاً ایده‌های خوبی هم داشته‌اند، برای مثال دانشگاه علامه طباطبایی که هرسال تنها با برپایی طرح‌هایی از جمله «یک قرآن؛ هزاران صدا» و یا اجرای طرح «سهم من از ماه خدا» اقدام به جلب نظر مخاطبان می‌کرد. اما در این دوره و به همت مرکز قرآن و عترت این دانشگاه هر شب مسابقه‌ای را با عنوان «اتاق فرار» که پیرامون ماجرای حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است، برگزار می‌کند. این مسابقه به صورت تیمی برگزار می‌شود و تیم‌های شرکت‌کننده بعد از تماشای یک فیلم از یک خبرنگار فرضی به نام عدنان که در جریان جنگ در کشور خود در پی نجات لیستی از اسامی و تصاویر دانشمندان است، وارد اتاقی می‌شوند و فقط ۳۰ دقیقه فرصت است تا لیست اسامی را پیدا کنند تا این لیست به دست دشمن نیفتد. در این زمان باید قفل‌هایی را به کمک کدهایی که در اتاق موجود است باز کنند تا به پاسخ نهایی و پیدا کردن لیست اسامی دست پیدا کنند.


اگرچه این مسابقه از جذابیت لازم برخوردار و به اندازه کافی ایده نویی است تا بخش دانشگاهی را از کنج عزلت جستن برهاند و تلاش هم شده با بهره‌گیری از آیات قرآن و نمادهایی چون؛ علما و تصاویر آن‌ها و عکس‌هایی از بارگاه و حرم اباعبدالله (ع) چارچوبی دینی و قرآنی داشته باشد، باز هم یک مسابقه مانند مسابقاتی از این نوع است و انتظار می‌رفت با طرح ایده‌هایی جذاب‌تر و با بهره‌گیری از معارف قرآن و اهل‌بیت (ع) در نمایشگاهی با نام قرآن، قرآنی‌تر ظاهر شوند.


نمایش تئاتر آئینی در غرفه دانشگاه آزاد


غرفه دانشگاه آزاد اسلامی یکی دیگر از غرفه‌های حاضر در بخش دانشگاهی نمایشگاه امسال است که در این غرفه پایان‌نامه‌های متعددی در زمینه علوم قرآنی، الهیات و معارف اسلامی و نیز نشریات علمی حوزه علوم قرآن و حدیث که در این دانشگاه چاپ و منتشر می‌شود، بر روی استندهایی که در غرفه موجود است، چیده شده است. در این غرفه همچنین مسابقه شب‌های نورانی با موضوع بیانیه گام دوم، که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد، برگزار می‌شود. دیگر برنامه طراحی شده از سوی دانشگاه آزاد در این نمایشگاه اجرای نمایش تئاتر آئینی با موضوعی قرآنی است که هر شب قبل و بعد از افطار در محل برپایی بخش دانشگاهی و مقابل غرفه دانشگاه آزاد برگزار می‌شود و برای دقایقی مخاطبان را در این بخش گردهم می‌آورد.


فضایی کوچک، ایده‌ای کوتاه و موجز اما خوب


دانشگاه هنر در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن امسال فقط به ارائه یک کار بصری و مفهومی اما در نوع خود جذاب و دیدنی و برگرفته از آیه ۳۵ سوره نور «اللّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاة فِیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِی زُجاجَة الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَة مُبارَکَة زَیْتُونَة لا شَرْقِیَّة وَ لا غَرْبِیَّة یَکادُ زَیْتُها یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلی نُور یَهْدِی اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللّهُ الْأَمْثالَ لِلنّاسِ وَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْء عَلِیمٌ» پرداخته است.


در غرفه دانشگاه هنر با به‌کارگیری المان‌های متعددی از آینه، عکس، شیشه‌های شفاف و پخش فیلم کوتاهِ یک دقیقه‌ای، مخاطب را درگیر می‌کند. در اولین لایه شک و تردید انسان‌ها برای پیدا کردن هدایت نشان داده شده است. دیواره‌های آینه‌ای که هر فرد خود را در آن معوج می‌بیند، شیشه‌های آینه‌نما که نشان از عدم قطعیت دارد که آیا شیشه است یا آینه.


تصاویر انسان‌ها از اقوام و نژادهای مختلف که هر کدام مسیر زندگی خود را دارند و تلاش همگان در این مسیر، پیدا کردن راه خوشبختی است. در واقع هر فردی موفق به این مهم شود، خود را به سر منزل مقصود رسانده و آن همان «الله» است.


در این غرفه و بعد از گذر از لایه اول انسان یک پله رشد می‌کند و وارد لایه مرکزی غرفه می‌شود. تاریکی این قسمت نمادی از ظلمت دنیاست. در این تاریکی توجه ما فقط به یک نور جلب می‌شود.

mehrnews.com/news/4626405

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.